HISTORIE
Vznik a rozvoj uměleckého školství
Umělecké školství, jehož počátky zasahují až do 17. století, má v naší zemi bohatou tradici. Vyučování, zejména hudbě, bylo záležitostí kantorů - učitelů. Hráli k tanci, k poslechu, zábavě a vytvářeli menší orchestry se svými žáky, tvořili zároveň základ zámeckých kapel. Tím v 18. století vznikala muzikantská tradice, která vrcholila v 19. století. Od poloviny 19. století bylo umělecké vzdělávání organizováno podle císařské vyhlášky. Začala vznikat hudební a taneční umělecká učiliště. Výuka nepodléhala žádné kontrole. Organizace vyučování a obsah učiva, stejně tak finanční zabezpečení těchto škol, bylo nejednotné.
Po roce 1945 došlo k organizačnímu a pedagogickému sjednocování městských škol v oblasti umění. V roce 1951 byly tyto školy zestátněny a sjednotily se pracovní a platové poměry učitelů. Důležitým mezníkem pro umělecké vzdělávání se stal zákon z roku 1960, podle kterého byl zajištěn další vývoj na jednotlivých stupních a druzích škol. Tato soustava pomáhala získat základní umělecké vzdělávání v lidových školách umění, poskytovala vzdělání na školách umělecko-průmyslových, konzervatořích a vysokých školách uměleckého směru. Tato struktura nebyla dosud překonána a je předmětem obdivu především v zahraničí.
Od roku 1962 vznikl na lidových školách umění vedle oboru hudebního i obor výtvarný, literárně dramatický a taneční. Žáci jsou diferencováni ve výuce podle nadání a zájmu. Odpovídají tomu i učební osnovy, které jsou přizpůsobeny k dalšímu studiu na uměleckých školách vyššího typu. Velký důraz se klade na uplatňování získaných dovedností v praxi. V roce 1990 se změnil název lidových škol umění na základní umělecké školy (ZUŠ).
Základní umělecké školy se výrazně podílí na kulturním dění v místech svého působení, vydobyly si i mezinárodní uznání pro pozoruhodné výkony instrumentální, pěvecké a jiné. Tím vznikla ojedinělá síť škol s legislativním zakotvením ve školském zákoně.
Potvrdilo se, že výuka a výchova uměním v dětech nejlépe rozvíjí většinu vlastností, které jsou nezbytné pro jejich úspěšnou orientaci v moderní společnosti. Umělecká tvorba patří tedy dlouhodobě k nejuznávanějším produktům české země ve světovém povědomí. Vznikla tak celá řada uznávaných umělců, díky nejlépe promyšlené struktuře uměleckého vzdělávání, s jakou se můžeme v EU setkat. Je zároveň přínosem a uznávaným příkladem pro umělecké vzdělávání v celém světě.
V současné době dochází k dalšímu rozvoji vzdělávací soustavy ZUŠ zaváděním nových systémů, tzv. Rámcově vzdělávacích programů, závazných pro jednotlivé obory. Školní úroveň představují školní vzdělávací programy, podle nichž se uskutečňuje vzdělávání na jednotlivých školách a na naší škole je již několik let úspěšně aplikován. Tyto programy jsou veřejné dokumenty, přístupné pro pedagogickou i nepedagogickou veřejnost v ředitelně školy.
Demolice staré části budovy školy v roce 1987
Historie ZUŠ Blatná v datech
1949
založen Městský hudební ústav v Blatné
1969
zahájena výuka výtvarného oboru
1981
výuka tanečního oboru
1982
založen dechový orchestr
1987
založena dudácká muzika
1987 – 1993
přestavba budovy
1988 – 1998
ZUŠ se stává pořadatelem Blatenských hudebních slavností
1994
zřízena pobočka ZUŠ v Sedlici, Lnářích a Záboří
1996
založen pěvecký sbor „Úslaváček“
1997
žáci z Chanovic jsou dováženi na výuku do ZUŠ v Blatné
1999
50. výročí založení školy a Den otevřených dveří
2003
na škole vytvořeno digitální nahrávací studio
2004
55. výročí založení školy a Den otevřených dveří
zřízena pobočka ZUŠ v Radomyšli
2006
vyučuje se v oboru hudebním a výtvarném - 355 žáků
počet učitelů: 16
soubory: dudácká muzika, soubor „Samhain“, flétnové soubory, akordeonový soubor, žesťový soubor, kytarový orchestr,
keyboardový soubor, houslový soubor, pěvecký sbor „Úslaváček“, výuka sólového zpěvu
2007
znovu otevřen taneční obor pod vedením uč. Veroniky Loukotové, vydán „Zpravodaj“ č. 3
2008
začaly přípravy Školního vzdělávacího programu pod vedením nového ředitele školy Martina Škanty
2009
škola oslavila 60. výročí svého založení, byl vydán almanach o škole a CD souborů, ÚK soutěže lid. nástrojů v Kyjově: 3 první a 2 druhá místa dudáků
2010
založen školní bigband H Band pod vedením uč. Tomáše Nárovce
2011
založeny 2 nové soubory na škole: Alban Eiler a Harryho ledvina
2012
vynikající výsledky žáků školy při soutěžích MŠMT ve hře na dechové a lidové nástroje, škola dokončila svůj ŠVP a vyučuje podle něj první žáky
2013
vítězství komor. tria (př. flétny a klavír) v Ústředním kole v Liberci, umístění žáků na 2. a 3. místě v Ústředním kole v Brně ve hře na EKN
2014
škola slaví 65 let od založení, vydán zpravodaj k výročí, škola hostí mezinárodní klavírní kursy a mezinárodní kontrabasovou soutěž F. Simandla
2015
nacvičen první muzikál školy - O dvanácti měsíčkách (projekt všech oborů), škola začala využívat elektronický systém administrativy Klasifikace, ředitel M. Škanta začíná vyučovat EKN na plzeňské konzervatoři
2016
počet žáků na škole ve 3 oborech: 400, komorní trio obhájilo první místo v ústředním kole soutěže MŠMT, 3. místo v ÚK EKN v Mar. Lázních, škola ztvárnila muzikál Adamsova rodina
2017
zmodernizováno školní nahrávací studio, rozšířeny prostory školy o nové učebny VO (dříve úřad práce), H Band se umístill v ÚK soutěže ZUŠ v Litvínově v bronzovém pásmu, estetické úpravy prostor školy (nové dlažby, panely na výtvarné práce...), předveden muzikál Kráska a zvíře
2018
nazkoušen další muzikál školy: o Grinchovi, umístění školy v ÚK soutěží ZUŠ: Diana Voborníková, příčná flétna - 2. místo, Blatenští dudáci - 2. místo
Ředitelé školy
1949 – 1954 Antonín Vychodil
1954 – 1958 Karel Blahník
1958 – 1961 Jaroslav Zahradník
1961 – 1977 František Lebeda
1977 – 1980 František Staněk
1980 – 2008 Mgr. Josef Škanta
2008 – dosud Martin Škanta
Nové logo školy (2012)